Månadsbrev i april 2005 från Aktionsgruppen mot Brommaflyget,
www.stoppabrommaflyget.nu
Bluffpoker som förhandlingsmetod
I tilläggsavtalet
2002 mellan Stockholm stad och Luftfartsverket ( LFV) om Brommaflyget lovar
LFV:
" Staten
skall verka för att inflygningsvinkeln kan öka från nuvarande 3,5 grader med
målet att söka nå 4,5-5,5 grader för flygplan som är certifierade för högre
inflygningsvinklar. " (Punkt 3.12, Tilläggsavtalet 2002)
Denna åtgärd är en av
fjorton (14) utlovade miljöförbättringar av flygmiljön runt Bromma i
tilläggsavtalet och som ansvariga politiker gjorde stort nummer av när avtalet
presenterades. Hur har det gått ? Aktionsgruppen väntade till 2004 med att
ställa den frågan. LFV svarade:
" Av
säkerhetsskäl är det inte möjligt att ha två olika vinklar och det är inte
heller möjligt att, för dagens flygplansflotta som trafikerar Bromma flygplats,
höja inflygningsvinkeln."
( LFV i brev den 17/11 -04)
I februari 2002 - när
avtalet skulle skrivas under - ansåg den
högsta kompetens som finns på området, Luftfartsverket, att man kunde utlova
ökad inflygnings-
vinkel i
miljöförbättrande syfte. I oktober samma år avfärdar samma verk och samma
kompetens sin egen idé som omöjlig att genomföra.
Inför undertecknandet
är det helt möjligt - efter undertecknandet är det helt omöjligt.
De fagra löftena
förgår - men buller, utsläpp och olycksrisker består!
Hur det gick med de
övriga tretton miljöförbättringarna ? Det berättar vi om i nästa månadsbrev.
Gunnar Thun Rolf
Svensson
Ordförande
Sekreterare